نوشته شده توسط : علی پدرام


گفتن ذکر خدا در هر حالی خوب است یا خواندن نماز جمعه در همه احوال فضیلت دارد، لیکن اگر کسی بدون مدرک شرعی به یک ذکر خاصی در وقت خاصی ملتزم بشود و آن را به عنوان یک مساله شرعی وانمود کند، بدعت و حرام

از برآیند کلی  آنچه گذشت چنین به دست می آید که  بدعت به هر گونه از نوآوری صدق نمی کند ،وآنچه که  قرآن، احادیث و قواعد اصول و فقه بر آن دلالت دارد جزو سنت به شمار مى آید، بدعت نیست همچنین تمام امورى که به خودى خود مباح است و هیچ یک از عناوین حرام بر آنها منطبق نمى شود مثل عادات و آدابى که در زندگى بشر از قدیم مرسوم بوده ، بدعت به شمار نمى آید.

با این همه قدر مسلم این است که هیچ کدام از مذاهب اسلامی در حرمت شدید بدعت  تردید نکرده اند. مرحوم نراقى (ره) از علمای بزرگوار شیعه می فرماید: «حرمت‏ بدعت مورد اتفاق امت اسلام است، بلکه اصل حرمت آن ضرورى دین و ملت است».(1) دلیل عمده حرمت، روایات مستفیض بلکه متواترى است که شیعه و اهل سنت از پیامبر خدا (ص) نقل کرده‏اند که فرمودند: «ایجاد هر امری که سابقه در دین نداشته بدعت است و هر بدعتی گمراهی است و هر گمراهی در آتش است».(2) اما آنچه وجه تمایز در تعیین مصداق بدعتها نزد مذاهب و فرق اسلامی است، دیدگاههایی است که برخی از اندیشمندان مسلمان از روی افراط یا تفریط، و یا بر اساس سلیقه ای شخصی و یا نگاهی خاص نسبت به بدعتها ابراز داشته اند. هم اکنون  به بررسی سه دیدگاه نخست درباره بدعت خواهیم پرداخت و دیدگاه دیگر را در نوشتار بعدی به مخاطبان عزیز تقدیم خواهیم داشت.

 
بررسی دیدگاهها در تعریف بدعت

رویکردهای فقهی و کلامی در مذاهب اسلامی در تعریف بدعت، نظریات گوناگونی را برای اندیشمندان مسلمان به وجود آورده است:

1. گروهی از اندیشمندان مسلمان معتقدند که عملی بدعت است که دارای دو ویژگی باشد: نخست اصل و اساسی در شریعت نداشته باشد; دوم به عنوان طریق شرعی وانمود شود.

2- برخی دیگر، دامنه بدعت را تا حدودی گسترده اند، ولی همه انواع آن را ناشایست ندانسته اند، بلکه بدعت را تقسیم کرده اند، به شایست و ناشایست.

3- برخی بر این باورند که بدعت نامیدن هر پدیده جدیدی پس از پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلم - خطاست، بلکه بدعت، عملی است که به قصد عبادت و مشروعیت و طاعت شارع، انجام گیرد.

گفتن ذکر خدا در هر حالی خوب است یا خواندن نماز جمعه در همه احوال فضیلت دارد، لیکن اگر کسی بدون مدرک شرعی به یک ذکر خاصی در وقت خاصی ملتزم بشود و آن را به عنوان یک مساله شرعی وانمود کند، بدعت و حرام

4-- برخی دامنه بدعت را چنان گسترانده اند،که هر پدیده جدیدی را پس از رحلت پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلم - پدیدار شده، بدعت پنداشته و حرام دانسته اند.

دیدگاه اول:

این دیدگاه که با برخی  قیود در تعریف بدعت، قلمرو آن را محدود ساخته، و بدعت را عبارت از طریقه ابداعات و اختراعات جدید در حوزه دین می داند که دارای دو ویژگی باشد:

1- اصل و اساسی در شریعت نداشته باشد 2 -به عنوان طریق شرعی وانمود شود.

مرحوم نراقی این دیدگاه را پذیرفته و نوشته است: «بدعت عملی است که غیرشارع بدون دلیل و مدرک شرعی، آن را برای دیگران، به صورت یک عمل شرعی وانمود کند. اما اگر عملی از ناحیه شرع ثابت نشده باشد و آن عمل را کسی انجام دهد، بدون ارائه به صورت یک عمل شرعی، آن عمل از جهت بدعت حرام نخواهد بود گرچه ممکن است از جهت دیگری حرام باشد.» (3)

شاطبی از فقیهان اهل سنت نیز، این نظریه را تاکید نموده و می گوید: «بدعت، طریقه ای است در دین که اختراع شده و اصلی در شریعت ندارد. ولیکن در صورت، مشابه با شریعت است و به عنوان یک امر شرعی وانمود می شود.» (4)

قیودی که در تعریف اخذ کرده به این منظور است که با هر قیدی بخشی از نوآوری ها را از تعریف بدعت خارج نماید و آن قیود عبارت اند از:

1- «بدعت به عنوان طریقه ای در دین » این قید به منظور خارج کردن طریق هایی است که در امور دنیایی اختراع می شوند مانند صنایع و شهرهایی که جدید هستند و سابقه ندارند.

2- «طریقه ای اختراع شده که اصلی در شریعت ندارد» این قید برای خارج کردن چیزهایی است که بعد از پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلم - اختراع شده، لیکن با شریعت ارتباط دارند، مثل علم نحو و صرف ، لغت، اصول فقه و . . .

3- «پدیده ای که در صورت، مشابه با شریعت باشد و به عنوان یک مساله شرعی وانمود می شود.» با این قید آن سری از اعمالی که در صورت به عنوان مساله شرعی وانمود نشده، خارج کرده است. مثلا گفتن ذکر خدا در هر حالی خوب است یا خواندن نماز جمعه در همه احوال فضیلت دارد، لیکن اگر کسی بدون مدرک شرعی به یک ذکر خاصی در وقت خاصی ملتزم بشود و آن را به عنوان یک مساله شرعی وانمود کند، بدعت و حرام.

این تعریف بهترین تعریفی است که تاکنون از بدعت ارائه شده است. زیرا از طرفی از اشکالاتی که بر تعاریف دیگر وارد است  مبراست، از طرف دیگر، روایات نیز آن را تایید می کنند; زیرا در بسیاری از روایات، بدعت در مقابل سنت به کار رفته است.

چرا که سنت، یعنی روشی که پیامبر - صلی الله علیه و آله وسلم - آن را بنیان گذاشته و بر آن مواظبت می کرده است. به قرینه مقابله روشن می شود که بدعت، روشی است که بانی آن پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلم - نبوده و دیگران، آن شیوه را به نام دین رواج داده اند.
ذکر

 

دیدگاه دوم:

گروهی از فقیهان مسلمان بدعت را به شایست و ناشایست تقسیم کرده اند. برای نمونه صاحب جواهر از فقهای شیعه معتقد است: «گروهی از فقیهان، مانند: محقق در معتبر و شیخ در خلاف و مبسوط، قایل شده اند که اذان سوم در روز جمعه مکروه است، به دلیل اصل و ضعف آن خبری که می گوید: "اذان سوم بدعت است" گفته اند: بر فرض صحت خبر، بدعت، اعم است از حرام و غیرحرام.» (5)

برخی از بزرگان اهل سنت نیز بدعت را بر دو قسم دانسته اند; ضاله و محموده. بدعت ضاله عبارت است از پدید آمدن چیزى که با قرآن، سنت، اجماع و اثر مخالف باشد و بدعت محموده عبارت است از چیز خوبى که با کتاب، سنت، اجماع و اثر مخالف نباشد.(6)

غزالى مى نویسد: «هر گونه نوآورى بدعت و حرام نیست بلکه بدعتى حرام است که با سنت قطعى متضاد باشد و گاهى ابداع واجب است و آن در صورتى است که اسباب، تغییر یافته و دگرگون شده باشد».(7)

هر چند که تقسیم بندى بدعت از نظر معناى لغوى صحیح است اما در اصطلاح شرع بدعت تقسیم بندى نمى شود بلکه هر بدعتى حرام است زیرا بدعت عبارت است از چیزى که مخالف قرآن و سنت باشد و هر چیزى که موافق قرآن و سنت باشد بدعت نخواهد بود. از این رو دیدگاه هایى که براساس اجتهاد صحیح و طبق قواعد اصول و فقه به دست آمده، بدعت به شمار نمى آید و آنچه طبق رأى، استحسان و اجتهاد غیر صحیح باشد بدعت مى باشد. شیعه نیز با دو شرط هر گونه بدعت را حرام مى داند:

1ـ ریشه در اصل و اساس شریعت نداشته باشد. 2ـ به عنوان طریق شرعى وانمود گردد.

شیعه و سنی از پیامبر گرامی اسلام - صلی الله علیه و آله وسلم - نقل کرده اند که فرموده اند:

«کل بدعة ضلالة و کل ضلالة سبیلها الی النار .» (8)

«هر بدعتی گمراهی و هر گمراهی مسیرش به سوی آتش است.»

شیعه نیز با دو شرط هر گونه بدعت را حرام مى داند: 1ـ ریشه در اصل و اساس شریعت نداشته باشد. 2ـ به عنوان طریق شرعى وانمود گردد


جمله «کل بدعة ضلالة » مفید عموم است و شامل تمام انواع بدعت ها می شود. طبق این بیان، به هر طریقی که عنوان بدعت صدق کند، پیمودن آن راه مذموم و موجب گمراهی است .

دیدگاه سوم :

علامه مجلسی، دیدگاه سوم (عملی بدعت است که به قصد عبادت و مشروعیت و اطاعت شارع، انجام پذیرد) را می پذیرد. به نظر ایشان در تحقق عنوان بدعت، علاوه بر عدم ثبوت مشروعیت عمل، قصد عبادت نیز لازم است. (9)

مرحوم نراقی نیز  در کتاب عوائد، به نقد این دیدگاه پرداخته و می گوید:

«این تعریف، معنی محصلی ندارد; زیرا کسی که عملی را به قصد اطاعت انجام می دهد، از دو حال خارج نیست، یا به نظرش دلیلی بر مشروعیت این فعل دلالت دارد، یا نه. بنابر اول، عمل هیچ مشکلی ندارد، گرچه این دلیل به نظر مجتهد دیگر تمام نباشد; زیرا هر مجتهدی وظیفه دارد به مقتضای نظر خود عمل کند. اجتهادات مجتهدان از همین قبیل است و همه ماجور و معذورند. اما بنا بر وجه دوم (که دلیلی بر مشروعیت عمل نباشد) انجام این عمل به قصد عبادت و اطاعت بی معنی است; زیرا قصد امر اختیاری نیست .... خلاصه، عملی که مکلف دلیلی بر مشروعیت آن ندارد یا آن را بدون قصد اطاعت انجام می دهد (در این صورت دلیلی بر حرمتش نداریم) و یا انجام می دهد با قصد اطاعت و این هم ممکن نیست، با اعتقاد به عدم مشروعیت. در نتیجه، این تعریف معنی معقولی نخواهد داشت. (10)

 
نتیجه:

بدعت عبارت است از چیزى که مخالف قرآن و سنت باشد و هر چیزى که موافق قرآن و سنت باشد بدعت نخواهد بود.


 

پی نوشت ها:

1-عوائد الایام ص 319

2-بحارالانوارج2 ص263؛ مسند احمد ج 4 ص126 رسول خدا (ص): کل محدثة بدعة و کل بدعة ضلالة و کل ضلالة فی النار

3- عوائد الایام ص 110

4-الاعتصام، ج 1، ص 127

5-جواهر الکلام، بیروت دار الاحیاء التراث العربی، ج 11، ص 300

6-فتح البارى، ج 17، ص 10

7-احیاءالعلوم الدین، غزالى، ج 2، ص 3

8-سنن ابن ماجه، ج 1، ص 16; ابی داود، سنن، بیروت، دار الاحیاء السنة النبویة، ج 5، ص 16

9-بحارالانوار، بیروت، مۆسسة العفاء، ج 84، ص 326 وج 12، ص 202

10- عوائد الایام ، ص 110



:: بازدید از این مطلب : 352
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

 


مهمترین روز فوتبالی ایران در سال 91،  عنوانی است که مجید جلالی برای بازی امروز در نظر گرفته. ایران- ازبکستان، ساعت 20 می‌تواند برای دو ساعت نفس فوتبال ایران را در سینه حبس کند، دیداری که اگر برد همراهش باشد به صعود تقریبا بی چون و چرای ایران به جام جهانی برزیل منتهی می‌شود.

 


ایران - ازبکستان

پنجمین رویارویی ایران و ازبکستان در شرایطی کاملا متفاوت با آنچه دو تیم تا به حال داشته‌اند، رقم خواهد خورد. برنده این مصاف می‌تواند خودش را در برزیل ببیند و بازنده امیدهایش را کمرنگ. این رویارویی تاریخی در شرایطی شکل می‌گیرد که بر خلاف بازی رفت دو تیم نه خبری از کارلوس کی‌روش هست و نه خبری از علی کریمی.

کی‌روش که با رفتارهای عجیبش در کنار زمین برابر کره جنوبی کارت قرمز را جلوی دیدگانش دید، این بازی نمی‌تواند روی نیمکت ایران بنشیند و حتی فرجام خواهی فدراسیون فوتبال ایران هم جواب نداد و فیفا کی‌روش را مستحق محرومیت دانست. علی کریمی هم به خاطر مصدومیت نمی‌تواند در دومین بازی پیاپی برای ایران به میدان برود. .هفته ششم از مرحله چهارم و نهایی مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در قاره آسیا که هفته نخست از دور برگشت این مسابقات محسوب می‌شود،امروز چهارشنبه با برگزاری چهار دیدار در غرب آسیا پیگیری می‌شود که بار دیگر قطر میزبان دو دیدار از گروه‌‌های دوگانه است.

پنجمین دیدار ایران در مرحله چهارم و نهایی جام جهانی، نخستین رویارویی با ازبکستان در ورزشگاه آزادی است. این دیدار که پنجمین نبرد تاریخی دو تیم محسوب می‌شود، سخت‌ترین و مهمترین دیدار تیم ملی در این مرحله از مسابقات است زیرا برنده این بازی می‌تواند شانس خود را برای صعود به عنوان تیم دوم گروه به جام جهانی به مراتب افزایش دهد.

در این بازی ملی‌پوشان ایران برابر تیمی به میدان می‌روند که در اندیشه گرفتن تلافی شکست بازی دور رفت و رسیدن به نخستین پیروزی‌شان مقابل ایران است.شاگران کی‌روش اما پس از پیروزی ارزشمند برابر کره‌جنوبی، انگیزه بسیاری دارند تا با شکست دادن ازبکستان و فاصله گرفتن از رقیبان، راهشان را برای صعود به جام جهانی هموار کنند، این پرده اول و شیرین نمایش چهارشنبه شب خواهد بود. استراحت کر‌ه‌جنوبی در این هفته، این شانس را به ایران می‌دهد که با این 3 امتیاز موقتا صدرنشین گروه A لقب بگیرد.این مسابقه دو پرده نمایش دیگر هم می‌تواند داشته باشد. ازبکستانی‌‎ها که می‌دانند ناکامی در این بازی شانس‌ آنها را برای صعود مستقیم به جام جهانی به حداقل می‌رساند، با تمام توان در این بازی به میدان می‌آیند. چنین اتفاقی می‌‎تواند قسمت دوم نمایش که مساوی در این بازی است، را رقم بزند. نتیجه مساوی ایران را موقتا صدرنشین کرده و احتمال صعود مستقیم ازبکستان را افزایش می‌دهد.پرده تلخ و سوم نبرد ایران و ازبکستان، همان پیروزی تیم میهمان است؛ نتیجه‌ای که این تیم را صدرنشین موقت گروه کرده و حتی در صورت پیروزی پرگل یکی از دو تیم قطر و لبنان در نبرد چهارشنبه شب، ایران را به رده چهارم خواهد فرستاد. هرچند تیم‌های جوانان و فوتسال ایران یکشنبه‌ تلخی را برای جامعه فوتبال ایران رقم زدند اما باز هم این امیدواری وجود دارد، تیم ملی با حمایت 100 هزار تماشاگر برای پیروزی مقابل ازبکستان به میدان برود و گامی بلند برای رسیدن به جام جهانی بردارد.

کمک داور ژاپنی در آن مسابقه ضربه "اودیل احمدوف" بازیکن ازبکستان در دقیقه 74 را که از خط دروازه ایران عبور کرد و در حالتی مشکوک توسط سیدجلال حسینی برگردانده شد را نادیده گرفت تا پس از آن شکست خانگی، "وادیم آبراموف" سرمربی ازبکستان برکنار شود.در این شرایط نبرد پنجم دو تیم در حالی برای نخستین مرتبه در ایران و ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که ازبکستانی‌ها به فکر کسب اولین پیروزی برابر ایران هستند

* ایران پیروز بلامنازع بازی‌های مستقیم

ازبکستان تیم بدشانسی است، حتی بدشانس‌تر از چینِ همیشه بازنده برابر ایران. تیم ازبکستان که در سال‌های اخیر همیشه جزو بهترینهای آسیا بوده همیشه مقابل تیم ایران باخته و تنها توانسته در این پنج رویارویی یک بار دروازه ایران را باز کند. نخستین رویارویی دو تیم به سال 98 و بازی‌های آسیایی تایلند بر می‌گردد که تیم ایران در آن دیدار به یادماندنی با درخشش علی دایی، مهاجم طلایی آن روزهایش با 4 گل ازبکستان را شکست داد. نیمه نخست آن مسابقه با تک گل علی موسوی به سود ایران به پایان رسید اما در دقایق پایانی نیمه دوم و در حالیکه مدافعان ازبکستان برای جبران گل خورده، از یارگیری با علی دایی غافل شدند و مهاجم آماده آن‌ روزهای تیم ملی در 7 دقیقه 3 بار دروازه این تیم را باز کرد و با ثبت "هت‌تریک"ی ارزشمند از خود، زمینه‌ساز پیروزی 4 بر صفر ایران شد.

 پس از 9 سال بار دیگر این دو تیم در چارچوب مرحله گروهی جام ملت‌های 2007 آسیا در ورزشگاه بوکیت جلیل برابر هم به میدان رفتند که رحمان رضایی به اشتباه دروازه حسن رودباریان را باز کرد تا ازبکستان نیمه نخست را با برتری به پایان برساند.در نیمه دوم اما ایران با ضربه سر سیدجلال حسینی گل خورده را جبران کرد و ضربه تمام کننده جواد کاظمیان که به عنوان بازیکن تعویضی از سوی امیر قلعه‌نویی به میدان فرستاده شده بود، زمینه ساز پیروزی تیم ملی کشورمان در آن دیدار مهم شد تا راه صعود ملی‌پوشان به مرحله یک‌چهارم نهایی جام هموار شد.تیم ملی فوتبال کشورمان که با هدایت افشین قطبی خود را برای حضور در مسابقات مقدماتی جام ملتهای 2011 قطر آماده می‌کرد، در شامگاه شنبه چهاردهم شهریورماه سال 88 در ورزشگاه تاشکند به مصاف ازبکستان رفت. در آن بازی که با قضاوت "راوشان ایرماتوف" برگزار شد، "اودیل احمدوف" در دقیقه 35 از زمین بازی اخراج شد. تنها اتفاق نیمه دوم هم اخراج مجتبی زارع در دقیقه 60 بود تا نهایت دو تیم به تساوی بدون گل رضایت دهند.

ایران - ازبکستان

رویارویی دوباره ازبکستان و ایران در یک بازی رسمی، به میزبانی حریف آسیای میانه روز 14 خرداد سال 91 برگزار شد اما این‌بار ورزشگاه جار محل برگزاری بازی دو تیم در مرحله چهارم انتخابی جام جهانی بود.شاگردان کارلوس کی‌روش در آن بازی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند اما درحالی که توپ و میدان در اختیار تیم ازبکستان بود، در ثانیه‌های پایانی بازی و روی تیزهوشی انصاریفرد و خلعتبری، ایران به گل برتری دست یافت تا 3 امتیاز ارزشمند آن مسابقه که بردی معجزه‌آسا بود، را بدست آوردند.

 

کمک داور ژاپنی در آن مسابقه ضربه "اودیل احمدوف" بازیکن ازبکستان در دقیقه 74 را که از خط دروازه ایران عبور کرد و در حالتی مشکوک توسط سیدجلال حسینی برگردانده شد را نادیده گرفت تا پس از آن شکست خانگی، "وادیم آبراموف" سرمربی ازبکستان برکنار شود.در این شرایط نبرد پنجم دو تیم در حالی برای نخستین مرتبه در ایران و ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود که ازبکستانی‌ها به فکر کسب اولین پیروزی برابر ایران هستند، هرچند شاگردان کی‌روش برابر نزدیک شدن به جام جهانی تنها به کسب 3 امتیاز این بازی می‌اندیشند.

کی روش می گوید: در بازی رفت ما هم سه بازیکن اصلی خود را یعنی دژاگه، قوچان نژاد و مسعود شجاعی در اختیار نداشتیم. نباید فراموش کنیم که بازیکنان ما تمرکز لازم را دارند. ما ازبکستان را در خارج از خانه شکست داده‌ایم پس اگر تمرکز داشته باشیم می‌توانیم در خانه هم این کار را انجام دهیم.

کی‌روش:تلاش‌مان را می‌کنیم اما نتیجه دست خداست

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار تیم ملی برابر ازبکستان درباره این بازی گفت: امیدوارم که بتوانیم در این بازی عملکرد خوبی داشته باشیم و نتیجه‌ لازم را کسب کنیم. تیم ما با انگیزه بالا و آمادگی کامل راهی این بازی می‌شود.وی در ادامه گفت: از قدرت ازبکستان مطلعیم و کاملا مهیای این بازی هستیم. هیچ شکی نیست که بازیکنان ما به نوع بازی ازبک‌ها عادت ندارند. سبک بازی ازبکستان شبیه روس‌ها است. ازبکستان تیم خوبی است و من احترام زیادی برایش قائلم. بازی رفت نشان داد که آنها می‌توانند در طول 90 دقیقه قدرت خودشان را نشان دهند بنابراین ما باید در طول بازی تمرکز بالایی داشته باشیم. وی در ادامه و در پاسخ به این سوال که حضور پنج بازیکن اصلی ازبکستان که در دیدار رفت غایب بودند،‌ چه تاثیری در بازی حریف خواهد گذاشت گفت: در بازی رفت ما هم سه بازیکن اصلی خود را یعنی دژاگه، قوچان نژاد و مسعود شجاعی در اختیار نداشتیم. نباید فراموش کنیم که بازیکنان ما تمرکز لازم را دارند. ما ازبکستان را در خارج از خانه شکست داده‌ایم پس اگر تمرکز داشته باشیم می‌توانیم در خانه هم این کار را انجام دهیم.

در ادامه خبرنگاری از کی‌روش پرسید آیا علی کریمی را روی نیمکت تیم ملی خواهد نشاند یا خیر؟ گفت: ما دو بازیکن مصدوم داریم و 23 بازیکن آماده. نیمکت‌نشین‌ها ما از بین 23 بازیکن آماده انتخاب می‌شوند. وی ادامه داد: ما کاملا آماده هستیم که با حمایت تماشاگران برنده بازی باشیم. من اطمینان می‌دهم که کل تیم انگیزه لازم را دارند که جنگجویانه بازی کنند و به نتیجه‌ لازم برسند. مطمئن هستم که بازیکنان ما می‌جنگند و روحیه بالایی دارند. کی‌روش در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا پیروزی ایران برابر ازبکستان را ضمانت می‌کند؟ گفت: من ضمانت می‌کنم که انگیزه و روحیه جنگنده داشته باشیم و با این روحیه بازی کنیم، اما نتیجه‌ دست خداست.

 

 

منبع : تبیان



:: برچسب‌ها: فوتبال , جام جهانی برزیل , ایران ازبکستان ,
:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

 

سوگواري براي سيدالشهدا ، چرا؟

جهان آفرینش دارای قوانینی است که آن قوانین را آفریننده ی جهان وضع نموده است. آفریننده ای که حکیم است و هیچ کاری را بیهوده و بدون حکمت انجام نداده است.

در سراسر این جهان که می نگریم چیزی جز عظمت و بزرگی خالق نمی بینیم. قوانینی که وضع کرده و سنتهائی که قرار داده، هیچکدام دارای کمترین نقص و نارسائی نیست و دانشمندان و اندیشه وران در تحلیل و کشف علل این قوانین در تکاپو می باشند. به رمز و راز برخی از این پدیده ها پی می برند ولی در تحلیل بسیاری از اسرار آفرینش و رموز هستی ناتوان می مانند.

یکی از قوانین ثابت شده ی در جهان، قانون جاذبه است. احدی در ثابت بودن این مطلب تردیدی ندارد. یا اینکه آب در 100 درجه ی سانتی گراد به جوش می آید. این قوانین و اصول تغییر ناپذیر و بدیهی به نظر می آیند.

همانگونه که نظام طبیعی جهان بر پایه ی قوانین وضع شده از طرف خالق جهان استوار است، این آفریننده ی دانا و توانا ارزشهای این جهان را هم مشخص نموده است.

یعنی هموست که در کنار وضع و ایجاد قوانین حاکم بر طبیعت، ارزشهای مطلوب را هم مقرر می نماید. به همین دلیل، همانطور که نمی توانیم در برابر این فورمولها و برنامه های طبیعی عالم آفرینش از قبیل به جوش آمدن آب در 100 درجه سانتی گراد، قانون نیوتن و ... چون و چرا کنیم، نمی توانیم در ارزشهای حاکم بر جهان هم تشکیک و تردید کنیم.

اینکه انسان در برابر امر و نهی الهی و در مقابل همه ی قوانین و ارزشها عالم خلقت تسلیم محض باشد را تعبد می گویند. تعبد در برابر خدا آن چیزی است از هر انسانی خواسته شده است. گاهی پذیرفتن این تعبد و بندگی آسان است و گاهی دشوار. مثلاً اینکه نماز صبح را باید حتماً دو رکعت بخوانیم امری تعبدی است. چون و چرا نمی شود کرد. ولی پذیرش این موضوع راحت است. معمولاً کسی در این امر که چرا نماز صبح باید حتماً دو رکعت باشد به تنازع و جدال برنمی خیزد.

اما پذیرش برخی از امور تعبدی کمی دشوارتر است. برای نمونه به داستان ابراهیم خلیل (ع) می توان اشاره کرد. با کدام عقل بشری می توان پذیرفت که پدری، فرزندش را از لب تیغ بگذراند و او را قربانی نماید؟ با چه منطقی می توان چنین عملی را توجیه کرد؟ چگونه می توان پذیرفت که فردی پس از سالها دعا و نیایش و در سن پیری فرزندی که خدا به او مرحمت کرده را در اوج عشق و علاقه ذبح کند؟ هیچ جوابی جز تعبد محض و تسلیم کامل در برابر خواست و مشیت الهی نمی تواند انسان را قانع کند.

عمده ی احکام فقهی تعبدی است. یعنی نمی توانیم به حکمت آن پی ببریم و صرفاً چون امر خداست باید نسبت به آن خاضع باشیم.

یکی از اموری که در روایات ما نسبت به آن تاکید و توصیه فراوانی صورت گرفته، بحث عزاداری سالار شهیدان و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است. توجه به ساحت مقدس آن امام همام و توسل به ذیل عنایت آن بزرگوار و گریستن در مصائب ایشان از مسائلی است که به آن سفارش شده ایم.

بنابر روایات، اشک بر آن حضرت از ثواب بالایی برخوردار است. آنقدر که نمی توان تصور کرد.

سوگواري براي سيدالشهدا ، چرا؟

امام صادق(ع) می فرمایند:

و من ذکر الحسین عنده فخرج من عینه من الدموع مقدار زباب کان ثوابه علی الله عز و جل و لم یرض له بدون الجنة.

یعنی کسی که یادی از حضرت حسین بن علی نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگس اشک خارج شود.اجراو برخداست و حقتعالی به کمتر از بهشت برای او راضی نیست. (1)

اینکه چرا گریستن بر سیدالشهداء بهشت را بر انسان واجب می کند از جمله امور تعبدی است و مثالها و نظائر آن در این مقاله ذکر شد. یک امری است که از جانب شارع مقدس و از سوی خدای حکیم مشخص شده است. همچنین زیارت آن حضرت از اجر و ثواب بالائی برخوردار است.

روایتی در کتاب شریف کامل الزیارت نقل شده که قبل از بیان آن روایت باید بگویم این کتاب در نهایت درجه ی اعتبار می باشد.

امام صادق(ع) به یکی از یارانشان به نام مسمع می فرمایند:

ای مسمع تو از اهل عراق هستی، آیا به زیارت قبر حسین(ع) می روی؟

عرض کردم: خیر، من نزد اهل بصره بوده و دشمنان ما از گروه ناصبی ها و غیر ایشان بسیار بوده و من در امان نیستم از اینکه حال من را نزد پسر سلیمان گزارش کنند.

در نتیجه او با من کاری کند که عبرت دیگران گردد لذا احتیاط کرده و به زیارت آن حضرت نمی روم.

حضرت به من فرمودند:

آیا یاد می کنی مصائبی را که برای آن جناب فراهم کرده و آزار و اذیت هایی که به حضرتش روا داشتند؟

عرض کردم: بلی.

حضرت فرمودند:

آیا به جزع و فزع می آیی؟

عرض کردم: بلی به خدا قسم و بخاطر یاد کردن مصائب آن بزرگوار چنان غمگین و حزین می شوم که اهل وعیالم اثر آن را در من مشاهده می کنند و چنان حالم دگرگون می شود که از خوردن طعام و غذا امتناع نموده و به وضوح علائم حزن و اندوه در صورتم نمایان می گردد.

حضرت فرمودند:

خدا رحمت کند اشک های تو را (یعنی خدا بواسطه این اشک ها تو را رحمت نماید)، بدان قطعاً تو از کسانی محسوب می شوی که به خاطر ما جزع نموده و به واسطه سرور و فرح ما مسرور گشته و بخاطر حزن ما محزون گردیده و بجهت خوف ما خائف بوده و هنگام مأمون بودن ما در امان هستند، توجه داشته باش حتماً و عن قریب هنگام مرگ، اجدادم را بالای سرت خواهی دید که به ملک الموت سفارش تو را خواهند نمود و بشارتی که به تو خواهند داد ، برتر و بالاتر از هر چیزی است. و خواهی دید که ملک الموت از مادر مهربان به فرزندش به تو مهربان تر و رحیم تر خواهد بود.

سوگواري براي سيدالشهدا ، چرا؟

و یا در جای دیگری از همین کتاب امام ششم حضرت صادق(ع) اینگونه می فرمایند:

روز قیامت منادی ندا می کند: شیعیان آل محمد در کجا هستند؟!

پس از میان مردم گردنهایی کشیده شده و افرادی بپا می خیرند که عدد آنها را غیر از حقتعالی کس دیگر نمی داند. سپس منادی ندا می کند: زوّار قبر حسین(ع) در کجا هستند؟!

خلق بسیاری به پا می خیزند.

پس به ایشان گفته می شود: دست هر کسی را که دوست دارید بگیرید و آنها را به بهشت ببرید، پس شخصی که جزء زائرین است هر کسی را که بخواهد گرفته و به بهشت می برد.

به هر حال این موارد از اختصاصاتی است که خداوند متعال به ولی خود امام حسین (ع) عطا فرموده وجای هیچگونه سوال و ابهامی هم در آن نیست چرا که هیچ فعلی از خدا بی حکمت و بیهوده صادر نمی شود و این مساله هم از این قاعده مستثنی نمی باشد.

همانگونه که امام حسین(ع) همه وجودش را برای خدا خرج کرد و در برابر خدا از همه دارائی اش گذشت و حاضر شد در خون خود بغلطد و شاهد پرپر شدن تک تک عزیزانش باشد، خدا هم برای حسین فاطمه، از همه چیز گذشت و عشق و محبت او را مایه ی نجات، اشک بر او را آمرزنده ی گناهان و زیارتش را وسیله ای برای تقرب به خود قرار داد.

امروز، نه تنها یاد و نام حسین(ع) در میان مردم از بین نرفته است بلکه روز به روز بر تعداد عاشقان حضرتش افزوده می شود و سوگوارانش بیش از پیش نسبت به تغطیم این امر که ازشعائر الهی است می کوشند.

البته مطلبی ناگفته نماند و آن اینکه اصل مهمی که هر فرد باید در ذهن خود داشته باشد، تقوای الهی است. اینگونه نیست که هر کسی، هر کاری بخواهد انجام بدهد و معصیت در وجود او ملکه شود و فکر کند با گفتن یک یا حسین آمرزیده خواهد شد!

بلکه اساسی ترین مساله ای که باید در نظر داشت تقوای الهی است. ملاک قبولی هر علمی پرهیزکاری و پارسائی و رعایت تقواست. همانگونه که قرآن هم به خوبی اشاره می کند. آنجا که می فرماید:

انما یتقبل الله من المتقین.

منحصراً اعمال انسانهای متقی پذیرفته خواهد شد.

خواستم در این مجال به تبیین جایگاه عزاداری بپردازم و با مهم جلوه دادن این عبادت بزرگ (عزاداری سالار شهیدان) شناخت خود را به مقام و مرتبت آن بیافزایم.

 

پی نوشت : بحار الانوار - جلد 44- صفحه 285

 

بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

 



:: برچسب‌ها: سیدالشهدا ,
:: بازدید از این مطلب : 378
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

 

Gmail Notifier Pro نرم افزاری عالی برای آنهایی است که از چندین ایمیل استفاده میکنند. این نرم افزار برخلاف اسمش که نشانگر پشتیبانی از ایمیل های شرکت گوگل یعنی جیمیل است ، از سرویس های ایمیل یاهو و مایکروسافت نیز پشتیبانی میکند همچنین برای ایمیل های سایت ها که به صورت  IMAP یا POP هستند ، نیز پشتیبانی میکند. پس با این نرم افزار میتوانید ضمن اینکه از ایمیل های دریافتی جدید سرویس های ایمیل جیمیل ، یاهو و مایکروسافت با خبر شوید و آنها را پاسخ دهید و یا مشاهده کنید و مدیریت نمایید ، از سرویس های ایمیل  IMAP و POP نیز پشتیبانی به عمل آورید. همچنین با این نرم افزار میتوانید حساب های فیس بوک و تویتر خودتان را نیز چک کنید و مدیریت نمایید. ارسال پاسخ برای ایمیل ها ، دانلود و آپلود فایل های پیوست ، پاک سازی ایمیل ها و نشانه گذاری آنها از قابلیت های نرم افزار در زمینه مدیریت ایمیل ها است.  نحوه کار در این نرم افزار به این صورت است که با اضافه کردن حساب های کاربری ، وقتی ایمیل و اطلاعیه ها (notifications) با خبر شوید. در نسخه های جدید این نرم افزار از گوگل+ و دیگر سرویس های گوگل نظیر Google Calendar, Google Reader, Google News, Google Docs نیز برای مدیریت پشتیبانی میکند. شما با این نرم افزار میتوانید اطلاعیه ها و ارسال های شبکه های اجتماعی گوگل+ ، فیس بوک و توییتر را مشاهده کنید و همچنین به ارسال بپردازید. 

 

Gmail Notifie  Pro استفاده همزمان از چندین سرویس ایمیل Gmail Notifier Pro v4.4

 

 

 

 

طریقه نصب:

نرم افزار را نصب کنید ، یکبار آن را اجرا کنید و سپس  کاملا آن را ببندید (از قسمت کنار ساعت نیز نرم افزار را ببندید.)

به مسیر : 

C:/Users / Your Username / Appdata / Local / GmailNotifierPro بروید. (توجه داشته باشید پوشه appdata مخفی شده است. تنظیمات folder option را طوری تغییر دهید تا نمایان شود)

فایل ConfigData.xml را با notepad باز کنید. 

حالا keygen را اجرا کنید و نام و ایمیل خودتان را بنویسید و روی Generate کلیک کنید تا لایسنس ساخته شود و سپس روی copy کلیک کنید تا کپی شود. حالا پنجره ConfigData.xml را که باز کرده بودید را مشاهده کنید ، گزینه  را پیدا کنید و روی آن قسمت متن کپی شده را جای آن قرار دهید. تمام !

 

password استفاده همزمان از چندین سرویس ایمیل Gmail Notifier Pro v4.4رمز فایل: www.downloadha.com

download استفاده همزمان از چندین سرویس ایمیل Gmail Notifier Pro v4.4 لینک دانلود – 6.1 مگابایت لینک کمکی



:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

دو تا راه برای وارد شدن به حالت Safe Mode ویندوز ۷ وجود داره. اولین راه که ساده تر هم هستش اینکه کامپیوترتون رو روشن کنین یا اگه روشن هستش راه اندازی مجدد کنین و قبل از ظاهر شدن لوگوی ویندوز چند ثانیه کلید F8 رو نگه دارین تا فهرستی از حالت های مختلف بالا آمدن کامپیوتر تو صفحه Advances Boot Options ظاهر بشه که شما باید با استفاده از کلیدهای بالا و پایین روی صفحه کلید گزینه Safe Mode رو انتخاب کنین و کلید Enter رو بزنین. بعدش دسک تاپ Safe Mode ویندوز ۷ به نمایش در میاد. راه دوم هم اینکه تو خود ویندوز منوی Start رو کلیک کنین و تو جعبه متن msconfig رو بنویسین و کلید Enter رو بزنین تا پنجره System.Configuration ظاهر بشه. بعدش به برگه Boot برین و تو بخش Boot options گزینه Safe boot رو علامت دار کنین و پایینش هم Minimal تنظیم شده باشه. حالا رو دکمه OK کلیک کنین تا با پرسیدن راه اندازی مجدد کامپیوتر از شما و کلیک روی Restart کامپیوترتون راه اندازی مجدد بشه. بعد از راه اندازی مجدد هم ویندوز ۷ در حالت Safe Mode راه اندازی میشه که برای غیر فعال کردنش هم مسیر قبل رو دنبال کنین و علامت Safe boot رو بردارین.



:: بازدید از این مطلب : 88455
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

هنگام کپی فایلها بر روی انواع مختلف حافظه های جانبی از جمله کول دیسک ها و هاردهای اکسترنال ، چقدر منتظر پایان عملیات می‌مانید ؟

به نظر شما آیا برای بالا بردن سرعت انتقال فایلها بر روی USB راهی وجود دارد ؟

در این مطلب به معرفی یک ترفند خواهیم پرداخت که با استفاده از آن قادرید در ویندوز7 و ویندوز سرور 2008 سرعت انتقال فایلها را بر روی انواع مختلف حافظه های جانبی به صورت فوق العاده و شگفت انگیز افزایش دهید!

تنها کافی است یک فایل آپدیت 350 کیلوبایتی ارائه شده از سوی مایکروسافت را نصب و تنظیماتی که در ادامه به آن اشاره می‌شود را انجام دهید و افزایش سرعت انتقال فایلها را بر روی انواع مختلف کول دیسک ها و حافظه های جانبی به صورت محسوس مشاهده کنید !

همانطور که قبلا اشاره شد این ترفند تنها مخصوص ویندوز 7 و یا ویندوز سرور 2008 می‌باشد .

برای شروع لازم است تا یک فایل Update را از سایت مایکروسافت دریافت کنید .

1- با مراجعه به این صفحه می‌توانید فایل مورد نیاز خود را دریافت کنید . حجم فایل حدود 350 کیلوبایت
راهنما( با توجه به اینکه ویندوز فعلی شما 32 بیتی یا 64بیتی است یکی از فایلها را برای دریافت انتخاب کنید و سپس یک ایمیل معتبر را در فرم مربوطه وارد کنید و فرم را تایید کنید . لینک دریافت به پست الکترونیکی شما ارسال خواهد شد)

2- بعد از دریافت فایل ، آن را بر روی ویندوز خود نصب کنید ، پس از اتمام نصب رایانه خود را Restart کنید.

3- حالا در کادر Run ویندوز عبارت regedit را تایپ کنید تا وارد رجیستری ویندوز شوید.

4- حالا به مسیر زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\usbstor

5- یک subkey با نام VVVVPPPP (در صورت عدم وجود ) بسازید و با کلیک راست در پنل سمت راست و انتخاب گزینه New و سپس گزینه DWORD Value را انتخاب کرده و نام MaximumTransferLength را برای آن برگزینید .

6- با دوبار کلیک بر روی MaximumTransferLength پنجره کوچکی باز خواهد شد که می‌بایست مقدار 2097120 را در کادرValue date وارد کنید :

7- کار تمام است ! حالا فقط می‌بایست یکبار دیگر رایانه خود را Restart‌ کنید .

تصاویر زیر انجام عملیات کپی یک فایل حجیم را قبل و بعد از انجام این تنظیمات نمایش میدهد :

قبل از نصب آپدیت و تنظیمات :

بعد از نصب آپدیت و تنظیمات :

همانطور که مشاهده میشود ، سرعت انجام عمل انتقال داده ها در این کول دیسک بیش از 100% افزایش داشته است !

این عملیات بر روی تمامی کول دیسک ها و حافظه های جانبی قابل اجرا است و بسته به نوع و مدل کول دیسک شما ، افزایش سرعت متفاوت خواهد بود.


 






:: بازدید از این مطلب : 344
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

با گسترش هر چه بیشتر انواع حافظه های جانبی که از طریق درگاه USB به کامپیوتر وصل می شوند و کاهش قیمت این نوع حافظه ها و مزایای بسیار زیادی دیگر از جمله اندازه کوچک و قابل حمل بودن آنها و عدم حساسیت به ضربه و سرعت بالای انتقال اطلاعات ، امروزه استفاده از این نوع حافظه ها بسیار متداول شده است.

اما به نظر می رسد که هنوز خیلی از افراد به چگونگی استفاده صحیح از این وسیله توجهی نمی کنند .

هنگامی که شما در ویندوز یک سخت افزار را از طریق درگاه USB به سیستم خود وصل می کنید آیکون کوچکی در کنار ساعت (System tray) شما به چشم می خورد که شما را از قطعاتی که از طریق این درگاه به کامپیوتر خود وصل کرده اید ، مطلع می سازد و در صورت نیاز قادرید تا آنها را متوقف سازید که به این عملSafely Remove گفته می شود .

همیشه هنگامی که قصد جداسازی سخت افزاری که از طریق USB به کامپیوتر متصل شده است را دارید می بایست حتما قبل از جدا سازی آن را متوقف سازید . در غیر این صورت این کار می تواند صدمات جبران ناپذیری به سخت افزار شما و یا اطلاعات حاوی آن وارد کند .

شاید یکی از دلایل عدم استفاده کاربران از Safely Remove Hardware در ویندوز ، تنبلی باشد ! چرا که برای طی کردن این کار می‌بایست چندین مرحله را انجام دهید و چند کلیک رو با ماوس انجام دهید .

کاش ویندوز برای قابلیت Safely Remove Hardware یک کلید میانبر (Shortcut) تعریف می‌کرد .

خوب پس بیایید خودمان دست به کار بشیم و یک کلید میانبر برای عمل Safely Remove Hardware تهیه کنیم …

برای شروع بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید وگزینه Shortcut را از سربرگ New انتخاب کنید :

حالا در کادر موجود عبارت زیر را بنویسید :

RunDll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL HotPlug.dll

سپس بر روی گزینه Next کلیک کنید و در پنجره‌ی بعدی ، یک نام دلخواه را برای Shortcut خود انتخاب کنید . (مثلا:  Safely Remove Hardware)

خوب حالا باید یک میانبر بر روی دسکتاپ خود داشته باشید که با اجرای آن عمل Safely Remove Hardware انجام می‌شود .

اگر می‌خواهید یک آیکون خاص هم برای میانبرتان درست کنید کافی است بر روی میانبر ساخته شده کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید و سپس از سربرگ Shortcut بر روی دکمه‌ی Change Icon کلیک کنید و یک آیکون دلخواه را از هارددیسک خود انتخاب کنید و یا با تایپ عبارت %windir%\system32\HotPlug.dll در کادر Browse و فشردن کلید Enter  ، آیکون مرتبط را انتخاب کنید .

خوب قرار بود ما یک کلید میانبر داشته باشیم نه یک آیکون میانبر! پس حالا بیایید برای میانبری که ساختیم یک کلید میانبر در صفحه کلید هم انتخاب کنیم .

برای این کار در همان پنجره‌ی Properties مربوط به میانبری که ساخته‌اید در جلوی عبارت Shortcut Key یک کلیک کرده و سپس در صفحه کلید یک کلید میانبر دلخواه را فشار دهید (مثلا من Ctrl+F12 را برای این کار انتخاب کردم) سپس بر روی دکمه‌ی OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود .


خوب حالا کار تمومه … به همین راحتی و بدون استفاده از هیچ نرم‌افزاری یک کلید میانبر سریع و دلخواه برای انجام عملیات Safely Remove Hardwareساخته‌اید .

زین پس تنها کافی است کلید میانبر تعریف شده را فشار دهید تا بلافاصله پنجره‌ی مربوط به عملیات Safely Remove Hardware  باز شود .




:: بازدید از این مطلب : 362
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 آبان 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی پدرام

همه کاربرانی که با Word سروکار دارند کم و بیش از این امکان مطلع هستند که نرم افزار Word کلیدهایی را برای قرار دادن اعراب روی کلمه ها پیش بینی کرده است.

این اعراب در برنامه Word به نام Diacritic شناخته می شوند.

شاید شما نیز با عملکرد این قسمت آشنا باشید . اما حتما شما نیز در کتابها و مجلات دیگر مشاهده کردید که اعراب با رنگ دیگری نمایان شده است .

در Microsoft Word به طور پیش فرض رنگ اعراب (Diacritic) به صورت اتوماتیک همانند رنگ فونت است .

اینبار علاوه بر معرفی کامل این بخش از نرم افزار Word قصد معرفی ترفندی ساده را داریم که با استفاده از آن قادرید تا رنگ اعراب را در Word با رنگ فونت متمایز سازید .

فشردن کلیدهای زیر به همراه Shift اعراب مورد نظر را روی کلمه قرار خواهد داد.

این اعراب در برنامه Word به نام Diacritic شناخته می شوند.
Word برای مدیریت Diacritic ها سربرگی را در کادر مکالمه Options قرا رداده است.
پس منوی Tools را باز کرده و روی گزینه Options کلیک کنید و به سربرگ Complex Scripts بروید.
برداشتن علامت گزینه Diacritic اِعراب کلمه های روی سند را مخفی می کند. اما قسمت جالب این بخش گزینه Different color for diacritic است. با فعال کردن این گزینه و انتخاب یک رنگ از کادر جلوی آن می توانید رنگ اِعراب را متفاوت از رنگ کلمه ها انتخاب کنید.



:: بازدید از این مطلب : 414
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1391 | نظرات ()